25 november 2006

Playstation - en dröm i rosa


Efter två helger i jobbtecken kunde jag igen tillbringa några timmar i shoppingtecken. Eftersom shopping för mig innebär att stryka omkring i spelbutiker kunde jag inte undgå att den rosa PS2:an nu landat i Sverige. Vad skall man tycka om den?

Jag får Gillette-vibbar. Företaget utvecklar rakhyvlar för män på löpande band, fler och fler blad, batteridrift och annan produktutveckling vi inte visste vi behövde. För kvinnor en rakhyvel... ingenting... ingenting... sedan innovation: samma rakhyvel, men med glitter i skaftet! Könsstereotyperna är skrämmande, likaså särhållandet av könen. Kan någon förklara för mig på vilket sätt behåringen skiljer sig så extremt mycket att man måste ha olika rakhyvlar? Eller är det helt enkelt så att hela marknadsapparaten är så inlindad i generaliseringar och illusioner att ingen ens kommer på tanken att något är ruttet?

Tillbaka till den sockersöta spelmaskinen. Är det vägen att gå för att locka tjejer att spela? Eller skulle man istället satsa på spelutveckling... exempelvis fokusera mer på genusanalys och jobba med att skala bort sexistiska element? (Mitt favoritämne att spy galla över, läs här och här.) Istället gör man en Gillette: Släpper en ny spelmaskin och kör på som vanligt samtidigt som man släpper den gamla i en "tjejfärg". Skall killarna byta upp sig medan tjejerna skall pynta sitt rum med en gammal produkt i gullig förpackning? Radikalt hade varit att släppa Playstation 3 endast i rosa.

Andra bloggar om: , , , ,

5 Comments:

Blogger Norpan said...

Samma gilette-vibbar i mig när jag såg den rosa uppfinningen i någon julreklam. Bara någon dag efter att jag hört på p1 (eller svt) att speljättarna nu är ute efter kvinnorna som kunder, för marknaden är för liten. Naiva jag trodde som du att det handlade om att göra mer intelligenta spel, that is mindre våld och mindre stereotypa kvinnoroller. Återigen besviken på tillståndet i världen.

4:00 em  
Blogger MiA said...

Visst är det fascinerande att kvinnor tidigare inte ens setts som en marknad när det gäller spel...

Norrmännen fattade ju hur man gör för att skapa smarta bästsäljare redan för länge sedan med "Den längsta resan". Mer sånt!

5:51 em  
Blogger Unknown said...

Tja. Inget hindrar min flickvän från att använda en Gilette Mac 3 istället för "storhandtagsprodukten", vilket hon gör. Däremot så är det ju skillnad i hårväxt, det vet du väl? Då jag inte är någon rakhyvelsexpert så kan jag inte uttala mig om utifall det behövs en särskild hyvel för kvinnor. Men det handlar väl om rent och skärt företagande, det måste vara vad som säljer helt enkelt.

7:35 fm  
Blogger MiA said...

"Däremot är det skillnad i hårväxt, det vet du väl?"
Eh ja, men hur stor roll spelar skillnaden?

Vad skiljer en haka från ett knä? Ett ben från en kind? Venus från en Mac 3? Skiljer det mer mellan hårväxt på män och kvinnor än hårväxt på ben, kön och armhåla (ja vad man nu vill raka) på en mänsklig varelse? Med andra ord: om rakhyvlar är hårväxtspecifika borde man väl ha en skild för varje "hårväxt" snarare än en skild beroende på vilket kön användaren har.

Ja, det är vad som säljer. Och när det kommer till t.ex. Gillette är det sorgligt hur man säljer det (och att vi köper "säljet").

9:41 fm  
Blogger Unknown said...

Jag har inte en aning om hur stor skillnaden är. En rakhyvel som klarar av skäggväxt (som nog är den grövsta formen av hår på en människa) borde ju klara av alla typer av hår kan man tänka sig. Mac 3 är väldigt bra i alla fall. Jag har rätt känslig hy och det är faktiskt den enda rakhyveln som jag kan använda, så det här med tre blad och så verkar fungera. Men det är sant. Det är sorligt att vi äter upp all marknadsföring med hull och hår.

1:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home