02 oktober 2006

Lego Star Wars II och könsroller



Jag är jäkligt irriterad över bilden till nya Lego Star Wars (snodd härifrån). Det är ett barnspel. Det är legofigurer. Varför måste man följa spelgenrens mossiga könsroller på asken?! Jag vet att det är bitterkärringvarning på mig nu, men kolla på bilden! Han Solo och Luke poserar aktivt, de slåss. Men Prinsessan Leia legofiguren visar upp låret, pushar fram de påmålade brösten och har vapnet hängande som någon jäkla acessoar. Varför?

Jag reagerar väl mest för att jag från början är irriterad över att varenda kvinnlig figur i olika spel måste ha minimala klädersplagg och enorma bröst. Hur skall jag som spelande tjej förhålla mig till det? Sur och bitter blir jag när man med allt våld skall göra en legofigur kvinnlig. Ja, rita bröst på och fixa kanelbullefrisyr. No problem. Men varför våpa till och överdriva?! Prinsessan Leia är den förbannade ledaren för hela upproret, inte en legopinuppa!

Ja, jag är nördig. Har du inte märkt det förrän nu?

Andra bloggar om: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

heheh.:D asså det där va riktigt roliigt:D

2:36 em  
Anonymous Anonym said...

Jag och min kollega tycker att du har fått fram den här bilden på ett bra sätt.. forstsätt på det här viset. Mvh/ Sofie och hennes privata sekreterare

2:39 em  
Blogger MiA said...

Anonymous & Sofie med privatsekreterare:

Jag försöker mitt bästa :)

10:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home