06 november 2006

Beyond Good and Evil

Jag har tidigare på bloggen antytt min irritation gällande hur åsidosatt man är som kvinna och spelare av TV/dataspel. Genom den feministiska nördkarnevalen på nätet (härmed är nörd officiellt utsett till En droppe i havets hederstitel för den goda sidan, det har hängt i luften en längre tid) har jag hittat diverse inlägg där feministiska spelare förtjänstfullt analyserar och tipsar om spel och aktuell debatt. (Se t.ex. här, här och här för inspiration och trådar att följa.)

För att göra en lång historia kort lade sig spelnamnet Beyond Good and Evil i bakhuvudet på mig och under helgens spontanshoppande inhandlade jag det. Tyvärr i PC-version - *morr*svårt att manövrera utan handkontroll. Nå, det är smällar man får ta för 75 spänn. I varje fall återkommer spelet ofta i diskussioner kring spel som bryter det sexistiska mönstret.

Du spelar som actionreportern Jade: smyger, löser problem, fotograferar allt från brott till djur samt kickar rumpa. Nu är jag mest förtjust i fredliga, problemlösande, delar av spel och m.a.o. aningen frustrerad över alla slagsmål och det eviga döendet. Samtidigt är jag imponerad av den snygga designen och det faktum att spelet har en ypperlig story! Även om man kan anta ett aningen kritiskt perspektiv skulle jag ändå rekommendera det till alla er som tröttnat på det vanliga eländet. Såklart i väntan på att Johanna designar en riktig feministisk bästsäljare.

Andra bloggar om: , , ,