13 november 2006

Det lackar mot jul II

I min julbibel Det lackar mot jul, av Finlands Svenska Marthaförbund, ägnas sidorna 160-163 åt ljusstöpning. Jag sammanfattar:

Stöpa ljus [gärna tillsammans med barnen]
- Allt man behöver är paraffin, stearin, bomullsveke, termometer och lämpliga formar
- Närmare genomläsning visar att man även behöver vegetabilisk olja, en grov nål, en pinne, häftmassa, något att kväva elden med och tålamod [antagligen mer självklara saker som säkert finns i hemmet redan, förslagsvis i pysselförrådet]
- Pensla formen med olja, trä veken på nål, gör hål i formen, trä veken igenom hålet, täta hålet med häftmassa, smält vax, tillsätt stearin, värm till 93 grader, häll ljusmassa i formen, se till det blir jämnt, låt stelna över natten, lösgör ur formen [sådär i korta drag]

Vad jag har gjort:
- Surfat in hos IKEA.

Andra bloggar om: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gud så länge sedan jag stöpte ljus.

Men det är kul!

Älskar att pyssla fram till det kommer till punkten då det är dags att plocka undan allt igen...

9:03 em  
Anonymous Anonym said...

Min bild av dig som pysselälskande husmor raseras...

9:17 em  
Blogger MiA said...

Maria: Jag brukar få de hemstöpta ljusen i julklapp istället. (Kommer trots allt från Finland, vi är ju inte lika industrialiserade där;).)

Micke: Det här är min tant-revolt. No more arts and crafts! (<- Den som kan placera South Park citatet får en guldstjärna (inte hemmagjord))

10:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home