10 november 2006

Det lackar mot jul

I min bokhylla står inspirationsboken Det lackar mot jul, brought to you by Finlands Svenska Marthaförbund. Ur inledningen:
På något sätt har julen kommit att lastas med en omänsklig börda av förväntningar att leva upp till. [...] Hur skall man kunna närma sig den jul som känns angelägen och rätt, som inte frestar på både sinne och fysik, utan ger välbehövlig näring för den mörkaste tiden på året? Hur våga satsa på att rensa och skära ned, behålla det väsentliga och strunta i resten?


Tyvärr är jag inte Martha-material. En inledande lista över brister i mina julförberedelser:
- Jag har inte skördat och handlat [bär, svamp, frukt, grönsaker]
- Jag har inte torkat äpplen, citrusfrukter, svampar och örter
- Jag har inte valt ättikslag till konserveringen av grönsakerna
- Jag har inte syltat och saftat
- Jag har inte fyllt på mitt pyssellager [kottar, mossiga pinnar, vackra stenar, kvistar, rönnbär, nypon, hagtorn]
- Jag har framförallt inte märkt ut det bästa mosstället i skogen för att lätt kunna hitta det under snön vid jul. [Här hoppas jag på min polare växthuseffekten.]
- Jag har inte gjort en enkel dörrkrans [torkade rosor, lönnblad eller färska örtknippen] att byta ut mot något mer juligt i december

Det jag däremot har gjort är:
- Försökt hitta skog nära Malmö genom att googla "skog + Malmö"

Babysteps.

Andra bloggar om: , , ,

ISBN: 951501378X

9 Comments:

Blogger Norpan said...

Förstår inte hur du har tänkt att julen ska ge dig energi utan att ännu börjat att beta av listan. Kanske en biljett hem till mor och far är den bästa investeringen för en fridsam jul också för dig.

3:09 em  
Blogger MiA said...

Nej, det gör inte jag heller. Jag tror det är endast marthorna som får den ekvationen att gå ihop, så jag tog mig friheten att raljera lite över deras världsbild...

10:46 em  
Blogger Hanna said...

Jag skrattar fortfarande ;o) En sak du skulle kunna göra för mig är att tala om hur långt i förväg potatislådan ska göras för att den ska bli extra god. Allt som har med mat att göra är inget ansträngade för mig och jag förbreder gärna julbordet i mina tankar en månad i förväg.

På din lista har jag faktiskt plockat av skogens frukter, men inte gjort någonting med det än. Tveksamt om det hinns med före jul.

2:13 em  
Blogger Norpan said...

Wow, I am impressed, Hanna. Men hälsar gärna på även om du inte syltar. Skönt att vi genomskådat Marthorna och lever en aning mer avslappnat, så gott är det inte med bär och svamp. Tror däremot att "svärmor" skulle må bra av "Det lackar mot jul" i sin fläckfria DH Bree värld.

3:44 em  
Blogger MiA said...

Hanna: Potatisen blir söt efter att ha stått 4 h, men att söta den över en natt blir bäst. (Hey, där försvann lite av min "jag är en slacker utan husmorsskills"-credd.)

Catrine: Jag känner med dig, jag skulle inte överleva en Bree... Men positivt är såklart att man får en hemgjord muffinskorg utan att vara tvungen att göra den själv :).

5:48 em  
Anonymous Anonym said...

Först trodde jag det var marha Stewart som det var tal om- TV skadad som jag är.

Hon är också en äkta pysselexpert :-)

9:00 em  
Blogger MiA said...

Jag tror att det enda program på TV som skrämmer mig mer än Martha S. just nu är The Mom show...

Tur att det finns Desperate Houswives för att balansera upp hemmafruimagen ;).

10:28 fm  
Blogger Norpan said...

Martha Stewart är cool ju. Bloggade om henne idag (norpan.blogspot.com) Hon fascinerar mig, trots att jag borde ta avstånd, precis som du, Mia. Upptäkte henne via the Apprentice, inte hennes ganska dåliga show. Men kanske kan du och jag, Maria, starta Nya Marthaförbundet? Såg att du länkat till www.marthastewart.com på din blogg.

9:37 em  
Blogger Hanna said...

Angående potatislådan: Tack för tipset! Annars kör jag kanske med sirap, det funkar ju också. Men av erfarenhet vet jag att den blir godare dagen efter (jag försökte mig nämligen på att göra potatislåda förra julen).

10:14 fm  

Skicka en kommentar

<< Home