14 mars 2009

Vad är en bok?

I pappersupplagan av Sydsvenskan uttalar sig några författare om Googles inskanning av böcker. Jag har en ambition att börja blogga mer om kulturpolitik och -debatt, Google-projektet är definitivt något att återkomma till. För ikväll nöjer jag mig dock med en kort kommentar.

Björn Ranelid säger i artikeln: "Det fysiska ting som kallas bok ska lukta och gå att känna på." Och visst är det charmigt med dignande bokhyllor, den småmögliga lukten av gamla romaner, andras hundöron i biblioteksböcker, ljudet av en vänd boksida, skärsår vid slarvig bläddring, dunsen från en kasse full av nya fynd, att somna med näsan i en bok. Men det jag gillar med böcker och det Ranelid anser böcker är är såklart högst subjektivt.

Det är självklart att digitalisering inte får en bok att sluta vara en bok - däremot är en digital bok en bok med andra egenskaper än en bok 1.0. Tillgängligare och sökbarare exempelvis. Knäckfrågan är vilka egenskaper en läsare vill ha - och min erfarenhet är att det varierar. Jag älskar den fysiska boken och äger gärna många, samtidigt som jag ofta utnyttjar bibliotek för att spara pengar och plats. Ibland behöver jag återkomma till en bok eller läsa ett specifikt verk utan att vara bunden av öppettider och utbud, då älskar jag siter som projekt runeberg och gutenberg. Bokförsäljningen ökade när pocketen dök upp i snabbköpet och ljudboken gynnades av försäljning på bensinmackar. Poängen är att vi läsare inte har konstanta behov även om vi har preferenser. Därför kommer jag alltid att föredra en gammal hederlig bok men även både läsa och lyssna digitalt. Att styvnackat hävda att man vet vad en bok är tror jag kommer leda bokbranschen in i samma träsk som musik- och filmbranschen är i idag. Man borde hellre lära sig läxan och (igår!) fundera ut hur man kan tillgängliggöra digitalt och tjäna på det.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Etiketter: , ,