05 april 2007

Nashville...

Under resans gang har jag lart mig att teknikutvecklingen innebar att utan laptop kommer du inte langt (om hotellet inte har en internetdator). Cybercafeer ar sa 2001 (eller ngt), nu galler wireless och turisterna blir frustrerade.

I Nasville fick jag uppleva country, country och mer country. Reseguiden hade ratt: bilradion berattar nar du narmar dig, alla kanaler ar plotsligt country. Hotellet var helt outstanding, vi bodde utanfor pa Opryland. Det gar inte att beskriva egentligen, nar jag laste om att de byggt upp en regnskog, ett floddelta och en herrgard inne i hotellet fattade jag inte vad de menade. Men ja, det ar sant. Kolla sjalv. Ett enormt shoppingmekka ligger precis bredvid och saklart nagot av det mest klassiksa Nahville: Grand Ole Opry, en radioinspelning med langa anor som vi saklart bevistade. Vi fick bl.a. se legenden Porter Wagoner (mannen som upptackte Dolly Parton och till vilken hon, efter att de fatt "creative differences" och gatt skilda vagar, skrev "I will always love you" (for musikilliterata mig Bodyguard-sangen)). Den mannen har... speciell smak nar det kommer till scenklader.

Country Music Hall of Fame och att lyssna pa diverse upptradanden langs gatan Broadway ar det man gor som turist - och nagot som kan rekommenderas. Hann aven kolla pa Tennessees statsmuseum, dar en rolig detalj ar att man helt plotsligt och mycket losryckt snubblar pa en egyptisk mumie.