05 april 2007

Men D.C. blev det tillslut!

Snabbguide till Washington D.C.: Ga, koa, trangs. Upprepa.

Det finns extremt langa listor pa vad man borde se i D.C. - och tiden racker inte till. Halften ats upp av att vanta i rodljus och det finns miljoner av andra turister som foljer samma lista som du. Det blev saklart en tur for att se monumenten (da undviker man ocksa koerna): Washington (men jag har klaustrofobi och Gollum hojdskrack sa vi kollade pa fallossymbolen fram marken. Kul ar att den byter farg en bit upp, det beror pa att inbordeskriget kom och byggandet kom av sig nagra sekel), Lincoln, Vietnamkriget (intressant att se allt folk lamnar vid det), Koreakriget (definitivt annorlunda an man ar van vid), andra varldskriget (mycket vackert med vatten och sten)... Det kanns som om resan gatt ut pa att kolla pa var folk dott eller var de blivit begravda... Vilket for mig in pa nasta sevardhet: Arlington. Mer promenad och man kan se t.ex. J.F.K:s grav.

Bokalskaren i mig kunde inte lamna staden utan att ha sett Library of Congress. Parlan dar: en oansenlig lapp skriven i blyerts - Woodrow Wilson som meddelar att forsta varldskriget ar over. Mycket annat har fatt sta tillbaka p.g.a. for langa koer och blivit sett endast utifran. Undantaget Vita Huset - det kollade vi pa utifran av det enkla skalet att besok kraver att man gar via sin ambassad och for att fa det fixas kravs man ar ute tva manader innan.

En av mina resedrommar ar Japan under korsbarstradsblominingen. Nu rakar Washington ha sin egen korsbarstradskarneval och den pagar som bast. Otroligt vackert - om man bortser fran alla manniskor som trangs for att se hur otroligt vackert det ar. Fick aven se enormt manga ekorrar, ett av mina mal for resan (jag ar en enkel flicka, man kan inte saga annat).

Den storsta besvikelsen var att Museum for American History var stangt for renovation (fram till 2008, sa alla ni som ar hugade far vanta lange an). Men ett rum pa National Air and Space museum ar tillagnat de mest beromda foremalen. Mycket popularkultur: Seinfelds volangskjorta, Carrie Bradshaws laptop och grejer fran the Wizard of Oz. Det jag inte visste och darfor plotsligt snubblar over var: Droiderna fran Star Wars. Jag har sett R2-D2 och C-3PO i verkligheten! I min varld ar det sa stort att jag nastan borjade hypeventilera av overraskningen. Det gor mig sorglig, men det bjuder jag glatt pa.

En restaurangrekommendation: For himmelsk thaimat ga till Mai Thai pa 1200 19th Street, North West.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gustav och jag firar pask i Litauen. I gar tog vi nagra glas vin med en tjej som ar Vilnius svar pa Carrie Bradshaw - hon liknar verkligen SJP.

Kram
Magnus

5:04 em  
Anonymous Anonym said...

ÅÅÅÅ, nu blev jag resesugen. Älskar D.C. och vill så gärna tillbaka till den vackra, vackra staden.

6:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home