22 februari 2007

Thinking Day

Idag firar (flick)scoutrörelsen Thinking Day. Som namnet antyder tänker man på andra scouter runtom i världen, kanske hör man av sig till en vänkår eller så har man en internationell fest. När jag var liten scout var det just det här Thinking Day var, vi hade internationellt tema på olika sätt och så samlade vi in frimärken eller pengar till scouternas världsfond. Nu när jag "blivit stor" sammanfattar den bakomliggande tanken med Thinking Day varför jag är engagerad i scouterna.

För det jag inte riktigt förstod som barn är att scouterna är en av de största kvinnorörelserna i världen, och Thinking Day är otroligt viktigt i det sammanhanget. Exempelvis handlar temat i år om att ge flickor runtom i världen möjligheten att växa genom att utveckla sitt ledarskap, stärka sin självkänsla samt både utrycka sina åsikter och agera utifrån dem. WAGGGS (Flickscouternas världsorganisation) arbetar mycket med att dels uppmana medlemmar till socialt engagemang och dels med eget socialt engagemang. Så när ni skojar om flickscouter som springer omkring och säljer småkakor kan ni tänka på att pengarna för det kanske går till att en scoutkamrat i en annan del av världen har skolmaterial eller rentav en skola att gå till.

Thinking Day symboliserar m.a.o. att spela roll för någon annan. Det var därför vi samlade kläder och gosedjur, packade paket med förnödenheter och samlade pengar till ett skolbygge. Men också därför vi fick lära oss att ta hand om varandra, växa in i ledarskap och sedan erbjuda andra detsamma som erbjudits oss. Och det är därför scouting betyder så mycket för mig ännu idag.

Andra bloggar om: , ,

1 Comments:

Blogger em said...

Hej Mia,
Jag har länkat till din blog eftersom jag tyckte om din tanke om scouting som en stor kvinnorörelse! Säg till om du inte gillar det, så ta'r jag bort det!
Margaretha

11:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home