01 februari 2007

Ärlighet varar längst, men vad är ärlighet?

För en tid sen var ett hett ämne i (bok)bloggosfären en brittisk studie (via Expressen) enligt vilken 1 av 3 ljuger om vilka böcker de läst. Skälen varierar kring axeln imponera på folk. Kopplat till det här är en ny fixering jag har: ListsofBests. Det är helt enkelt en site där man kan pricka av allt mellan himmel och jord från listor, varav en ansenlig del är boklistor. (Ett förfarande som min autistiska sida tycker lite för mycket om...) Speciellt fixerad är jag vid listan 1001 böcker att läsa innan du dör... är uppe i ynkliga 5 %. Tur att jag inte röker eller är en adrenalinjunkie, här måste man vara långlivad och seg.

Mitt dilemma här är det faktum att jag vet att jag läst många av böckerna, men jag kan inte komma ihåg dem helt. Får man klicka på läst då? Många slukade jag som tonåring men långt ifrån alla gav mig så mycket att jag minns dem. Det känns tungt att läsa om sådant jag inte egentligen gillade. Så nu ser det ut så att då jag vet att jag läst så klickar jag - oavsett om jag skulle kunna föra en konversation om boken eller inte. Men vissa titlar lägger jag "bakom örat" för att av olika skäl läsa om... men när har man tid när 1000 titlar skall avverkas? ;)

Har dessutom en massa böcker som är lästa men obloggade... dessa i-landsproblem!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Första gången jag läser en blogg!!!
Ärligt talat förstår jag ingenting. För vem mer än bloggaren själv kan detta vara intressant?!

Hälsningar
en som inte förstår

5:13 em  
Blogger MiA said...

Bloggfenomenet, min blogg eller just den här bloggposten? :)

Såklart har Tove Jansson sagt det bäst i Mumintrollets visa:
"Det finns så många vägar man gärna vill gå
så många filifjonkor man borde hälsa på
finns så många saker man inte kan förstå
att somliga är stora och somliga är små
att somt är svart och somt är vitt
och skillnaden på ditt och mitt
på dur och moll och troll och troll
och ja och nej..."

11:00 em  
Blogger Hanna said...

Såklart har man läst en bok man har läst! Kommer man inte ihåg den är det bokens fel.

6:46 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror nog att det är bloggfenomenet. Inte just din, inte just detta inlägg. Din blogg råkade bara bli min första sedan jag av en slump via Matti Nykänen halkat in! Kan nog vara nyttigt för en själv med en blogg, kanske!? Oavsett vad jag tycker och tänker så är jag ju här igen.

Hälsningar
En Björn som börjar förstå lite mer!

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Man kan ju inte gärna blogga om allt man läser. Då blir det mindre tid över till att läsa.

//JJ

10:12 em  
Blogger MiA said...

Det är helt sant :).

10:26 em  
Anonymous Anonym said...

Men lite kan man alltid blogga... säger hon som kämpar mot högarna av olästa samt hägarna av obloggade böcker...

11:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home