20 februari 2007

Riksdagsval i Finland - roa dig med valmaskiner

Ner i brevlådan damp ett röstkort och jag påmindes om att det är riksdagsval på gång i Finland. Jag har svårt att bestämma mig för var jag hör hemma i den finländska politiken. Bloggläsare som vet att jag återfinns i liberala lägret blir kanske förvånade över att jag i Finland oftast röstat på miljöpartiet och... förlåt... sossarna. Hur blir det så?

Jo: I Finland har toleransfrågorna så jäkla långt kvar (man kommer ju aldrig i mål, men det är inget skäl att stå kvar och hänga kring starten) och jag har svårt att lita på större partiers mänskliga ryggrad överhuvudtaget. De Gröna alternativt Svenska Folkpartiet brukar oftast ha en sund linje så däremellan brukar jag stå och väga.

Nästa faktor är att det är rent personval. Du måste alltså hitta en individ som finns i ditt läger i det parti du står närmast eller en klockren individ (som troligtvis kan samla tillräckligt röster för att väljas) i ett parti du annars är lite skeptisk till. Speciellt viktigt blir det ju vid presidentvalen - och det är även skälet till mitt sosseröstande, jag gillar ju sittande presidenten Tarja Halonen.

Nu roar jag mig i vart fall med valmaskiner:

Hufvudstadsbladets maskin handlar mycket om miljö... och menar jag är Grön, SFP:are, (v) eller kommunist på riktigt (typ Finlands kpml(r)). Jaha, det hjälper.

Rundradion (YLE) föreslår för min del också de Gröna eller SFP.

Men Helsingin Sanomat (testet endast på finska) slänger in en joker och menar att jag tycker precis som en av Samlingspartiets (moderaterna) kandidater... men ser man till parti är jag Grön... eller SFP:are... eller vänsterpartist.

Hur placerar du dig på den finländska politiska skalan?

Andra bloggar om: , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tänkte prova rundradions version. Första hindret, vilken valkrets bor jag i... Valde Nyland. Första frågan "Snuttjobb måste accepteras som en del av dagens arbetsliv" Ja, du. Där tar det stopp. Är det en kuggfråga? Inte helt samma debatt som i Sverige. Snuttefilt har jag hört talas om. Nå ja... Sen blev jag glad för de flesta kandidaterna på min lista hörde till SFP

10:45 em  
Blogger MiA said...

Funderade på att lägga in lite förklaringar, men orkade sedan inte. Men kompletterar:

Valkrets - väljer man H:fors kan man jämföra sig mot de flesta toppolitikerna. Nyland är ett sunt val annars ;).

Testet verkar ta upp lokalpolitiska grejer sist (och de frågorna kan man hoppa över). Fråga 29 (Nyland) är intressant. Den handlar om att Helsingfors helt sonika i kommunfullmäktige bestämt att annektera delar av grannkommunen Sibbo (den delen med täta finlandssvenskar som betalar fett med skatt).

Snuttjobb... kommer inte på ett rikssvenskt ord, att inte vara fastanställd på samma ställe tills man dör. Flexibel arbetsmarknad och den danska modellen är stor debatt inför valet.

Fråga 24 om att korta civiltjänstgöringen är intressant då den enorma skillnaden (6 månader värnplikt vs 13 månader civiltjänst) kritiseras av Amnesty.

Fråga 27 om statsminister är Heinäluoma (sosse), Katainen (moderat), Vanhanen (centern och sittande statsminister).

2:00 em  
Blogger Norpan said...

Tack för förklaringarna:) Jag måste säga att jag gillar verkligen gillar snuttjobb, rika finlandssvenskar och finländska valmaskiner. Dessutom är jag en bra patriot. Jag har övertygat tre norrmän om att vi ska semestra i Finland i sommar. Hoppas vi kan planera så att vi ses där!

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att du samlat lite valmaskiner (som jag glatt fprtsätter att kalla dem även om språkexperten Reuter i husis föreslog att man skulle skippa det ordet), jag ska testa dem när klockan inte är lika mycket. fast redan utan valmaskinsverifikat kan jag ju avslöja att jag har svårt för SFP. Av många anledningar, men bland de främsta hittar man det faktum att SFPs kandidater står för vad som helst, utpom när det gäller språkfrågan. Svenskheten i all ära, men nog finns det ju andra saker politiker bör ägna sig åt också. Säkert kan de ha nån kandidat som matchar mina åsikter, men ger jag min röst åt denna kandidat lär den ju ändå gynna någon annan, och denna andra kan ha helt motsatta åsikter. Utom i just svenskhetsfrågan då... Nä, hellre ett parti som har en åtminstone lite mer enhetlig linje bland sina kandidater.

11:42 em  
Blogger MiA said...

Norpan: Ja, men det måste vi ju klara av, jag skall ju inte bo hela sommaren på ett fält i Kristianstad...

Ika: Japp, det är just det som fått mig att alltid välja bort SFP när det begivit sig även om det alltid är med i "toppstriden". I värsta (och troligaste) fall kommer ens röst på en skärpt ideologiskt tydlig liberal gå till en mossig gubbe som röstar snävt, kortsiktigt och med lokalpatriotisk logik. Jag går alltid och våndas - men jag vet att det blir en röst på de Gröna, igen hur mycket jag än funderar och funderar :).

12:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home