06 november 2006

(Svensk) legitimationslös = värdelös

Jag har ingen svensk legitimation. Därför är jag värdelös. Jag finns inte - om ingen förbarmar sig över mig that is.

Jag vet att jag bör ha svenskt leg enligt nu gällande regler. Jag har grälat med Svensk Kassaservice om det, faktiskt den enda gången jag känt mig utsatt för diskriminering p.g.a. att jag inte är född i Sverige. Aningen beroende på reglerna i sig men främst för det sätt den bittra posttanten bemötte mig. Jag fick inte använda mitt finländska EU-körkort och måste övertala henne om att få använda mitt (EU)pass (hon kunde inte kolla upp om jag bott här mer än sex månader, där går gränsen för att få använda hemlandspasset). Hon föreläste länge för mig om hur "invandrarna" kommer hit med sina förfalskade pass och försöker blåsa anställda på posten. Det är helt klart hälsosamt att sättas i någon annans skor och för en gångs skull inte vara priviligierad nordbo som tekniskt sett är invandrare men aldrig blir utsatt beroende av det. (Jag anser inte att man skall bunta samman människor och kollektivt ge dem egenskaper. Ordet invandrare speglar på intet sätt den grupp som konstrueras genom språkbruket utan istället det samhälle som talar. Drömsamhället för mig är såklart det där alla ses som individer, därav min placering i det liberala lägret.) Den eftermiddagen på posten var jag inte värd ett ruttet lingon. Ögonöppnande och en viktig upplevelse, det får en att inse vikten av att engagera sig för att förändra världen...

Tillbaka till nutid. För att få ett ICA-kontokort (och vuxenpoäng) behöver man svenskt leg. För att få ett svenskt ID-kort kan man såklart inte komma viftande med sina värdelösa identitetshandlingar från hemlandet. Man måste ha någon som har dessa åtråvärda papper iordning och tar sig tid att bekräfta vem man är. Någon måste gå i god för dig. Än en gång är du inte värd ett ruttet lingon - om du inte hittat någon hederlig svensk som tycker du faktiskt har ett värde och vill bekräfta detta inför staten.

Jag tackar och bockar, än en gång får jag inspiration till att förändra världen.

Andra bloggar om: , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man kan förändra världen på olika sätt. Efter att ha blivit bemött som en skurk fick jag mest lust att självmordsbomba lite, inte posten denna gång, utan skattemyndigheten. Jag kunde tagit en sväng förbi Kassaservice i ren solidaritet. Man undrar när de bestämde sig för att vara svin på jobbet varje dag.

12:37 fm  
Blogger MiA said...

Låt mig bara varna J:s föräldrar först om det är göteborgsfilialen du tänker spränga ;).

Våld var också något jag övervägde när det begav sig, men eftersom jag inte är medborgare skulle jag ha stått högt upp på utvisningslistan... och det vill vi ju inte. Sverige är som ett destruktivt förhållande för mig. Kan inte förmå mig att göra slut.

1:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har bott i Sverige i över fyra år och klarar mig alldeles utmärkt utan svensk leg. Personnummret är viktigt att ha, men inte nodvändigtvis på legen.

mvh
thomas

2:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home