25 november 2006

Intressant.se - som att löneförhandla?

Mitt självförtroende kunde vara bättre. Kom på mig själv med att tänka att intressant.se kan jag inte pinga, "lite mer välskrivna inlägg" platsar jag inte bland. Är det inte en klassisk kvinnofälla? Inte begära tillräckligt hög lön vid löneförhandling eller kalla sitt engagemang för att "pyssla med [valfri aktivitet]". Också titeln intressant avskräckte mig, vad är egentligen intressant? En snabb genomläsning av de inlägg som anses mest intressanta visar att definitionen av intressant här är inlägg som handlar om politik och samhälle. En lika ovetenskaplig titt indikerar även att det överlag är män som återfinns på intressant.se.

Jag bestämde mig för att kika in hos bloggosfäranalytikern nummer 1, Media Culpa. I undersökningen Bloggsverige 2 kan man läsa att det är aningen fler kvinnor som bloggar och läser bloggar, men det är inte många procentenheter som skiljer. På temat intressant konstateras även att vardagsbetraktelser är något bloggläsare gärna vill ta del av, dock skiljer sig preferenserna mellan kön. Män läser helst om politik och samhälle (69,9%), journalistik och media (59,3%), IT och bloggande (54,7%) medan kvinnor helst vill läsa om vardagsbetraktelser (74,7%), mode och design (39,9%), journalistik och media (38,8%).

Om bloggarna kan man även läsa att kvinnor i högre grad än män bloggar anonymt och att kvinnor ofta bloggar för att de gillar att skriva. Vidare är det vanligare att män bloggar för att påverka andra, debattera och stärka sitt varumärke - aka synas och höras.

Kopplat till intressant.se är det slående. Vilket typexempel på hur ett på ytan könsneutralt fenomen är allt annat än könsneutralt. "Intressant" enligt hur det etablerats på sidan följer nära den lista av bloggämnen män gärna läser. Hur skulle responsen bli om vardagsbetraktelser började pingas i stor utsträckning? Samtidigt är det absolut ingenting som hindrar någon att pinga. (Ja, annat än att det är krångligare än att bara blogga. Å andra sidan kanske det inte är helt irrelevant, i Bloggsverige 2 kan man även läsa att män i högre grad har annonser på bloggen samt läser genom RSS, m.a.o. bloggar mer tekniskt.) Det är bara jag själv som tyckt att mitt skrivande och mina ämnesval inte platsar. Jag har inte pingat och blivit rådissad för det. Jag har helt enkelt utövat självcensur och upprätthållit en osynlig norm.

Intressant.se är ett givande exempel på hur individuell frihet och struktur krockar, ämnen som alltid brukar komma upp i den interna liberala debatten kring feminism. Att pinga intressant, speciellt med andra ämnesval än de vanliga skulle vara ett kul experiment i vardagsfeminism. (Tudelat: Fler kvinnor pingar (självförtoende och att ta plats) men även att bloggare oavsett kön pingar ämnen som bättre överensstämmer med vad bloggläsarna anser vara intressanta.)

Går det att förändra? Behöver det förändras? Vill du vara med?

Andra bloggar om: , , ,

Inlägget är såklart pingat på intressant.se.

13 Comments:

Blogger Norpan said...

Kan det också ha att göra med att "pinga" inte är helt obvious? Instruktionerna om hur man pingar verkar vara skrivna av datorfrälsta för datorfrälsta, vilket är vanligare bland män än kvinnor. Men hade det funnits rosa datorer i större utsträckning, hade det så klart varit en helt annan värld.

3:56 em  
Blogger MiA said...

Ja, säkert. Var lite inne på det i en parentes.

Javisst, du har så rätt. Fler rosa datorer är precis vad som behövs. Jag glömde att tänka som ett storföretag :).

5:42 em  
Blogger Unknown said...

Personligen så tycker jag att Intressant.se har fastnat totalt i sensations-politik/mediakritik/samhällsdebatt. De som vinklar saker på det mest extrema och ofta verklighetsfrämmande sättet blir lästa. Det ser jag gärna en förändring på!

Men nu bygger det ju trots allt på torr genusneutral statistik. Det verkar ju onekligen så att det är en majoritet av män som använder tjänsten? I så fall blir ju topplistan därefter. Kanske skulle en mer intelligent portal behövas där man statistiskt delas in i grupper och får se "topplistan" av sådana inlägg man bör intressera sig för? På det viset skulle ju portalen bli intressant för alla.

När det gäller självcensur så är det ju bara något man kan arbeta med personligen. Även om det ju självklart är viktit med en stödjande omgivning. Jag skulle pinga på bara, om inte inlägget är "häpnadsväckande" i sin rubrik rullar det bara förbi i alla fall. Så allvarligt är det ju faktiskt inte. Dina inlägg är ju inte sämre än andras.

Att det är svårt att pinga håller jag med om. Den nya metoden där man helst ska kleta ned sin sida med massor av intressant.se-länkar är ju ett sätt att bita sig fast i blogsverige. Men vill man pinga så får man ju lära sig hur man gör. Det tror jag kvinnor klarar av lika bra som män. Har man problem så kan man ju fråga någon annan som har lyckats, i regel är ju folk ganska så hjälpsamma.

6:01 fm  
Blogger Unknown said...

Kom på en sak till. Om ni är intresserade av statistik kring besöken så kan jag varmt rekommendera Google Analytics. Jag skrev lite om hur jag använder det på min blogg. Om ni vill prova på det så titta på den posten, får ni några problem kan ni skriva en kommentar till det inlägget så hjälper jag gärna till.

6:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Någon är driftig och hittar på en bloggportal. Denne någon är av manligt kön.

Sedan kommer någon av kvinnligt kön och protesterar. Det som anses intressant är inte intressant för kvinnor. Vad är väl politik och samhällsdebatt jämfört med Poshs senaste botoxlyft?

Därför måste tjänsten ändras. Kvotera in kvinnorna? Eftersom inte en enda kvinna tycks driftig nog att själv göra en portal tycks detta vara enda lösningen.

"Men det är för att vi har en könsmaktsordning i samhället som tjejer hindras från att göra en egen portal!", säger kvinnorna då.

"Vi måste ha fler rosa datorer! Varför gör inte grabbarna rosa datorer?"

6:25 fm  
Blogger Unknown said...

Det spelar väl ingen roll att det är en av manligt kön som gjort portalen? Vad som blir populärt beror ju på vad som läses så varför hakar du upp dig på det Blogge? Däremot så håller jag med dig om att jag inte ser något kvinnodiskriminerande i portalen. Vad som blir populärt styrs av vad som läses. Tillgång och efterfrågan.

7:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag raljderade mest över krocken mellan "individuell frihet och struktur". Vill man förändra intressant.se:s struktur är det bara att börja pinga. Och att välja rätt ämnen (d.v.s. en klatschig rubrik). Om jag har räknat rätt krävs det att färre än 20 personer klickar på ett anmält inlägg inom tre-fyra timmar för att man ska knipa en plats på manegen. Svårare än så är det inte att ta sig in där, givet att man pingar på vettiga tider.

7:38 fm  
Blogger MiA said...

Blogge Bloggelito:
Rosa datorer var raljerande kring rosa PS2 jag bloggat om tidigare.

Jag opponerar mig inte mot själva bloggportalen, den är ett verktyg och styrs, som kommentarerna här också tar upp, av sina användare. Det jag reflekterar kring är att det är ett intressant exempel att göra en minigenusanalys på och hur mina egna reaktioner är typexempel på att upprätthålla en norm jag lika gärna kan strunta i att upprätthålla. Här blir det kul att fundera kring individuell frihet (ingen hindrar bloggare från att pinga, annat än ev. brist på "tekniskt" kunnande) och struktur (mäns och kvinnors bloggande/bloggläsande skiljer sig på vissa punkter och det avspeglas också på intressant + mekanismer från gamla klassiker som löneförhandling dyker upp).

Vet inte varför det är något att raljera över, jag skriver inte heller att det inte skulle gå att förändra om användarna så vill. Just nu vill användarna uppenbarligen läsa politik och samhälle. Eftersom det inte finns hinder för förändring ser jag det absolut inte som "kvinnodiskriminerande". Däremot skulle intressant.se bli diskriminerande om exempelvis vardagsbetraktelser började pingas och reaktionen blev bloggposter/kommentarer kring att portalen "missbrukas".

9:08 fm  
Blogger MiA said...

Mr Kyl:
Skiljer sig Google Analytics radikalt från Statcounter eller är de ungefär likvärdiga?

Utbud och efterfrågan skriver jag under till 100 % och det är egentligen det som är poängen. Det jag är ute efter är att det skulle vara kul att se hur reaktionen blir om utbudet och efterfrågan förändrades, skulle det ge reaktioner eller skulle sidan bara anpassas. Finns det en "fri marknad" som har en tendens att till en början följa manlig norm men förändras när konsumenter med en annan preferens dök upp? Eller är manlig norm starkare än en fri marknad - skulle portalen helt enkelt bli diskriminerande då maktmedel (bloggposter/kommentarer) sätts in för att behålla tidigare form?

(Av mina avslutande frågor är redan den första besvarad: det är inte vidare svårt att förändra om man vill, det visar en titt på min besöksstatistik och inläggets placering på intressant. Krävs som jag ser Blogge skrev inte alls många klick.)

9:25 fm  
Blogger Unknown said...

StatCounter är bra det med (jag använde det tidigare) men Google's tjänst är ännu bättre. Nu var det så pass länge sedan jag använde Statcounter att mitt minne sviker mig och jag kan inte dra några detaljer. Om du vill bilda dig en egen uppfattning så kan du ju prova båda samtidigt en tid och se vilken du gillar mest. Men det är ju klart att ungefär likvärdiga är de ju.

Jag tror att det finns tillgång på Intressant.se redan nu (men visst det kunde finnas mer) men att efterfrågan verkar vara mot sådant vi nämnt ovan. Det är ju ett moment 22-läge där vissa slutar titta på Intressant.se för att de inte tycker att det är intressant. De som blir kvar förstärker trenden ännu mer.

Men självklart så är det en "fri marknad". Där det enda "maktmedlet" är vad konsumenterna är intresserade av att läsa. För att förändra hur det ser ut så måste ju en ny intressegrupp besöka sidan (och få det den gruppen är ute efter därigenom). Men det är ju allt annat än diskriminerande att en minoritet får vika på foten ibland, så är det i en demokrati. Det är därför som det populäraste partiet får regera efter ett val. Alla artister som inte blir populära, är de diskrimierade också?

Som du märker så hänger jag inte riktigt med i dina tankebanor kring detta. Besöker man Intressant.se och inte är intresserad av de populäraste blogposterna så kan man ju t.ex. klicka på ett tema som man är intresserad av.

10:29 fm  
Blogger MiA said...

Det jag menar med maktmedel på marknaden är inte vanliga bloggposter som är populära. (Och jag ser inte portalen som diskriminerande.) Det jag menar med maktmedel/diskriminering är att om utvecklingen skulle bli sådan att en hypotetisk förändring av tema för poster som pingas på intressant skulle bemötas med negativa och förminskande poster (ex: det du skriver platsar inte, men hårdare skrivet) eller förminskande kommentarer på de poster som pingats. Då kan vi väl vara överens om att det inte var en fri marknad längre?

Poängen är just att sidan blir det användarna gör den till - vi är alltså inne på helt samma linje. Den visar även att vi kanske inte är så fria som vi tror, men även att så länge "fri marknad" råder kan den som känner för det försöka förändra. Om det är något andra konsumenter/producenter hakar på, det finns efterfrågan, kommer sidan snart se annorlunda ut. Den utvecklingen kräver just frihet, om olika reglerande mekanismer (påhopp, förminskande etc) kommer in i spelet blir det riktigt intressant ur analysperspektiv, om inte är det såklart talande för att strukturer inte behöver vara starka och oföränderliga.

11:10 fm  
Blogger Unknown said...

Då tror jag att jag är med på vad du menar. Nej det skulle ju vara en negativ utveckling. Hittills så har jag inte sett någon kommentar där någon sagt åt någon att deras inlägg inte är tillräckligt bra/intressant.

Men visst kan man ana en slags elitistisk trend där en grupp utövar en slags inbördes beundran och då vidhåller en struktur vad gäller temat på populära inlägg. Om det krävs ca 20 klick för att hamna på "löpsedeln" så räcker det ju med 20 personer som tycker om varandras bloggar för att de ska turas om att vara på löpsedeln i princip hela tiden.

Om jag hade skapat Intressant.se så hade jag lagt in en lätt "viktfunktionalitet" som gör att om en blogg varit på löpsedeln mycket så får den svårare att komma dit igen. Då skulle man få en mer skiftande flora av "löpsedelsinlägg". Men nu har jag ju inte det. :)

12:42 em  
Anonymous Anonym said...

Ett sätt att förbättra intressant.se vore att ta bort namn på bloggen innan den eventuellt hamnat på parkettplats. Det händer alltför ofta att folk googlar sig fram för att undvika ge bloggarkolleger pluspoäng, eftersom det råder konkurrens (snarare än ryggdunkning, alltså). Bara rubrik, med andra ord. Efter ett klick också ett utdrag, men ingen övrig information.

Moderatorpoäng à la /. vore också en lösning (slumpmässigt valda moderatorer som kan ge betyg), men är jobbigt att implementera och är inte alltid särskilt rättvist.

3:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home