08 november 2006

The Hidden Side of the Moon av Joanna Russ

Bakom titeln gömmer sig en novellsamling av Joanna Russ, en av de främsta författarna av feministisk science fiction. Samlingen spänner från sent 50-tal till 80-tal och genrerna är i stora drag sci fi, fantasy och skräck, men även Russ bakgrund som litteraturvetare lyser igenom på sina håll.

Under läsningen kom jag fram till att det ibland är svårt att läsa korta historier när det kommer till nämnda genrer. För mig tar det oftast några sidor innan jag kan ta till mig diverse världsbyggen och i många av Russ noveller lyckades jag inte följa tankegångarna. Berättelserna krävde mer omläsning och mer eftertanke än jag var beredd att ge, jag blev inte tillräckligt fängslad. Boken blev därför en ojämn upplevelse med flera stora frågetecken - men, när det är sagt, även ett antal fiffiga och spännande inlägg. Hit räknar jag t.ex. The clichés from outer space, en historia om en skrivmaskin som bara producerar sexistiska sci fi klyschor samt The Experimenter om en man som av nyfikenhet och experimentlusta får samhällen att bryta samman, helt enkelt för att han kan.

Novellsamlingen var egentligen ett substitut för Russ banbrytande verk The Female Man som jag inte kunnat lägga vantarna på och det kan ha bidragit till bristen på entusiasm. En tveksam tumme upp då samlingen trots allt bjuder på en del riktigt trevliga lässtunder, dock kom jag tillslut igenom hela verket endast beroende på envishet.

Andra bloggar om: , , , , ,

ISBN: 0704341859

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag kollade inte din blogg ordentligt efter att du hade skrivit på min, men när jag kollade in nya inlägg på science fiction såg jag att du hade postat ett med Joanna Russ, en favoritförfattare till mig, mest då hennes the female man, boken som gjorde att jag överhuvudtaget började med att läsa sf. Men boken The Hidden side of moon har jag själv inte läst, men dock hennes picnic on paradise, We who are about to..., Souls, men den boken jag tyckte mest om var/är the female man. Andra böcker inom den så kallade feministiska sf är ju The left hand of the darkness (Ursula LeGuin) Herland (Charlotte Gilman (1914) om du inte har läst dem kan jag verkligen rekommendera dem. Annars är ju Ammonite av Nicola Griffith en bra bok. http://wiki.feministsf.net/index.php?title=Main_Page
Du har kanske redan sett denna sidan om
om feministisk sf.

1:31 em  
Blogger MiA said...

The left hand of darkness ligger halvläst ganska långt ner i min bokhög. Fastnade i det faktum att språket inte är könsneutralt, men skall ta och läsa om från början när jag får inspiration.

Wikin kollar jag, det är alltid kul med bok-/författartips. The female man är högt uppe på införskaffa listan.

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Trots att the female man har några år på nacken tycker jag allt den håller måttet för vad man kan kalla bra sf. Jag har dock den svenska utgåvan men ska inköpa originalet snart, det finns en tuff utgåva från 2002. Utgiven av women´s press. Kom just nu i skrivandets stund på the woman on the edge of time av Marge Piercy - också den en riktigt klassiker, inom den feministiskt science fiction.

2:56 em  
Blogger MiA said...

Kul att den finns i nyutgåva, gillar women's press.

6:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home