24 november 2006

Bloggutmaning om politiska metoder

Jag har blivit bloggutmanad av Johanna. Temat är politiska metoder. Mina svar är extremt vanilj, men here goes:

Inomparlamentariskt vs utomparlamentariskt arbete?
Inomparlamentariskt. Jag är en av dem som vanligtvis argumenterar för "systemet". Jag råkar anse att pälsdjursuppfödning bör förbjudas (dålig borgare, dålig!) men istället för att släppa ut minkar röstade jag i min gröna ungdom på en minkutsläppande aktivisttjej i riksdagsvalet. Erkänn att du vill bli polare med mig för att jag låter så radikal och spännande ;).

Form vs innehåll?
Innehåll. Alltid. Är extremt idealistisk (snarare än ideologisk) när det beger sig. Klarade inte av att inordna mig i Sverige i Europas EMU-propaganda - om jag inte skulle brinna så för europasamarbetet och europeisk federalism skulle jag proteströstat nej beroende på att form totalt fick dominera trovärdigt innehåll.

Civil olydnad vs laglydighet?
Civil olydnad ser jag som en nödvändig ventil även om jag gillar "systemet". Dock ser jag på intet sätt stenkastning och diverse reclaimande som civil olydnad.

Icke-våld vs politiskt våld?
Icke-våld. Så enkelt är det.

Vass politisk sekt vs urvattnad massrörelse?
Urvattnad massrörelse. Handlar väl än en gång om att jag är idealistisk snarare än ideologisk.

Separatistisk organisering eller inte?
Får man passa i en bloggutmaning? Eller hey, det är min blogg och mina regler: Pass!

Är din blogg en politisk metod?
Ja, den är såklart min egen propagandakanal och det händer att jag faktiskt tycker saker ibland. Men då läsarkretsen, som för de flesta bloggar, inte är större än närmast sörjande kan man knappast kalla den en värst effektiv politisk metod.

Och så skall man skicka stafettpinnen vidare också. Elände, man måste bevisa att man har bloggande vänner/läsare som känner för att ha åsikter om politik. Prövar med Catrine, Hanna, Micke och Andreas.

1 Comments:

Blogger Norpan said...

Tack för den passningen! Åker till solen en vecka och funderar. Återkommer.

Kram

1:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home