29 november 2006

Anansi Boys av Neil Gaiman

Det som charmerar mig mest med Neil Gaimans böcker är mixen mellan verklighet och fantasi. Det är inte poetisk magisk realism (vilket jag sällan har tålamod med), utan humoristisk vardagsbeskrivning där en skeptisk huvudperson utsätts för övernaturliga fenomen och måste anpassa sig till att världen ser helt annorlunda ut än vi tror. Så är det också i Anansi Boys där det uppdagas för "Fat Charlie" Nancy att hans far egentligen är guden Anansi samt att han har en ohängd bror med magiska krafter. Fat Charlies liv går ut på att upprätthålla en korrekt fasad och synas så lite som möjligt, något som gjort förhållandet till fadern aningen spänt - Anansi råkar nämligen vara guden för spratt och upptåg. Historien börjar med att Anansi dör, men med stil (mitt i ett karaokenummer, han hinner även dra med sig en yppig blondins tubtopp i fallet). I efterdyningarna kallar Fat Charlie på sin bror Spider, vilket visar sig vara ett stort misstag. Spider förför snabbt hans fästmö och gör så han förlorar sitt jobb och blir brottsmisstänkt. Men det är när Fat Charlie bestämmer sig för att få Spider att försvinna igen som de verkliga problemen börjar.

Gaimans skrivande påminner om en annan stor humorist, nämligen Terry Pratchett. De har gemensamt skrivit Goda Omen på temat världens undergång, parodierande exempelvis Omen-filmerna och annat i genren antikrists födelse. I mitt tycke ett mycket lyckat samarbete och en genomrolig bok det med. Jag föredrar oftast Gaimans vridningar av vår värld, speciellt hur han ibland tar saker bokstavligt och leker med resultatet. (Exempelvis i Neverwhere där stationerna längs tunnelbanan i London får bli magiska platser utgående från vad de heter.) Pratchetts oerhört vridna fantasyvärld är såklart mycket roande den med, men är lätt att överdosera.

Anansi Boys kommer kommer lätt upp på min lista över böcker jag rekommenderar, men står du och väger mellan den och American Gods skulle jag köra på den senare. Nu har jag faktiskt bara läst hälften av det verket, men på temat gudar som vandrar på jorden tyckte jag den var ett strå vassare.

Andra bloggar om: , , , , , ,

ISBN: 9780061140600, ISBN: 0061140600, ISBN: 9132433840