10 november 2006

Allvarsamma lekar av Elisabeth Hagborg & Ole Ränge

Det bästa stunderna i mitt jobb är när jag får möjligheten att leda processer kring utveckling, visioner, samarbete och ledarskap. Som anställd av och för scouter är en annan dimension att metoderna i arbetet bör spegla det faktum att informellt lärande, gruppbyggande och demokratiskt, värdebaserat ledarskap är centralt i scoutrörelsen. När jag öppnade Hagborgs och Ränges Allvarsamma lekar. En fälthandbok. insåg jag genast att det för just för detta sammanhang är en oumbärlig resurs. Några metoder kände jag igen sedan tidigare (exempelvis diverse värderingsövningar) men mycket var nytt och tänkvärt.

Boken består i till största del av övningar delade i kategorier som t.ex. samarbete och kreativitet. Det är m.a.o. precis vad man behöver för att komma igång: praktik - inte teori. Därför skiljer sig verket från typiska handböcker kring grupprocesser och teambuilding. Såklart behövs teori också, men en fälthandbok som den här är uppfriskande!

Andra bloggar om: , , , , ,

ISBN: 9188872653