20 oktober 2006

Rocky är kung!

Inte allt jag läser är böcker - jag har nyligen nästan överdoserat Rocky-seriealbum. Rocky är skapad av Martin Kellerman som beskriver konsekvenserna av sitt ritande av djurserie så här:

Jag vet att oskyldiga människors liv har slagits i spillror, att vänners förhållanden har spruckit och att vänskaps- och familjeband har brutits, men själv har jag det idag mycket bra ställt. Serien fungerade som en sorts terapi för mig, så jag känner mig lugn och tillfreds med tillvaron. Jag har dessutom en fin lägenhet, en jättestor teve med massor av kanaler, och en exklusiv bil som just nu byggs någonstans i världen. Men det är ett ensamt liv jag lever. Alla människor jag kommit i kontakt med de senaste åren har fått sina liv förstörda. Inga av mina vänner vill veta av mig, inga tjejer vill prata med mig. (Saxat härifrån.)


Det är Kellermans (själv)ironiska humor och det faktum att han låter det mesta han ser, hör, säger och upplever hamna i seriestripparna, som gör dem geniala och überroliga. Igenkänningsmomenten är märkligt nog många, trots att jag inte är en serietecknande hiphopsnubbe från Stockholm. Rocky kan du läsa här, eller få en dagsfärsk dos via DN.

Andra bloggar om: , ,