29 september 2006

På tal om nostalgi

Mitt PC-spelsinköp och äventyr med att installera det och köra DOS gör att jag vacklar mellan nostalgi och en känsla att vara dinosauriegammal. Det är inte bara alla gamla datorer och spelmaskiner jag minns och använt, det är teknik i allmänhet. Tänk att vi nära 30 idag redan kan prata om fenomen som är helt abstrakta för kidsen - exempelvis:

* Vi ringde hem från en telefonkiosk när vi ville bli hämtade på stan. Det blev krångligare när den stora tekniska förändringen telefonkortet infördes, det var alltid slut med markeringarna när man behövde det mest och såldes aldrig i närheten av där telefonkiosken stod.

* När jag hade datateknik i högstadiet var det jäkligt hi-tech med 386:or, vi lärde oss kopiera filer i DOS och lärde oss ordbehandla i WordPerfects stenåldersversion och på rasten spelade vi i Q-basic - oftast gorillaspelet där man slängde bananer på varandra.

* Jag hade maskinskrivning som tillval och fick en elektrisk skrivmaskin i julklapp. Det driver man med i Telia-reklamen idag, då var det genuint praktiskt med en skrivmaskin med inbyggd raderingsförmåga och tangenter som var lätta att trycka ner.

* Vadå internet? Vi använde uppslagsverk...

Redan på gymnasiet gällde en helt annan verklighet. Och det har bara rullat på. Kanske därför jag känner mig som en tant innan 30?

Andra bloggar om: , , ,