27 augusti 2006

Gissa vad? Det börjar på v...

Japp, så kom det då. Gollum berättade nyheten för mig när jag släpat mig från ett blött Göteborg till ett blött Varberg efter en blöt kväll/natt/arla morgonstund. Folkpartiet öppnar för vårdnadsbidrag. Och såklart, nu kommer också förklaringar om hur fp skall garantera att det inte blir en kvinnofälla och jada jada jada.

För mig är det principen som är viktig, inte exakt hur kompromissen tillslut ser ut. Ett liberalfeministiskt parti skall inte verka för cementering av könsroller. Därför skall allt som ens luktar vårdnadsbidrag avvisas. Samtidigt har Johanna bloggat här och här om den andra sidan av saken. Men jag orkar bara inte se det politiska spelet som alltid finns bakom just nu. Kan inte vara annat än besviken.

Problemet blir ju att det inte finns andra val för mig än just folkpartiet. Vårdnadsbidrag är nu allianspolitik. Mp vill ha det. Därför kan jag ju inte gå till någon av dessa om jag vill byta beroende på vårdnadsbidraget! Jag tänker inte stöda sossarnas korrupta maktapparat. Vänsterpartiet är kommunister, det är inte jag (vad pappa än tycker). F! är också långt till vänster, vad de än påstår, det är bara att se vilka lösningar de har. Jag delar oftast deras analys, men inte deras konkreta politik. And believe me, jag ville verkligen att f! skulle vara ett alternativ och det har inte varit lätt för mig att avfärda partiet.

I'm not a happy camper. Men jag är varken blankröstare eller soffliggare heller.

Andra bloggar om: , , ,