15 augusti 2006

Fel tänkt

Under rubriken "De vet inget om tjejerna" skriver Aftonbladet att unga kvinnliga politiker (1 från varje riksdagsparti) gjort dåligt ifrån sig i en "undersökning" gjord av tidningen Hennes. Vilka av de 18 frågorna som ställts redovisar Aftonbladet? (Jag försökte hitta ursprungsartikeln i Hennes, men testreslutaten och frågorna låg inte på hemsidan.) Vad är det politikerna inte vet? I'll tell you:

De vet inte hur mycket 25-29 åriga kvinnor spenderar på skor. På kläder. På smink. På nöjen. Eller var de helst handlar sina kläder.

Skamligt!! Ja inte för politikerna utan Aftonbladet och Hennes! Är det här viktiga valfrågor för de unga kvinnor Hennes anser sig företräda? Är det såhär Aftonbladet ser på "tjejerna" som de tagit på sig att på ett märkligt sätt försvara emot de onda politikerna?

Jag är en av dessa tjejer, med mina 27 år. Jag vill inte ha politiker som vet vad genomsnittstjejen i ett snävt åldersspann har för ytliga konsumtionsvanor! Jag vill ha företrädare som jobbar för att jag skall få lika lön, våldtäkter straffas, prostitution motverkas. Som bryr sig om omvärlden, miljön, skolan. Som sysslar med politik helt enkelt. Och är bra på det.

En stor jävla känga till Aftonbladet och Hennes! Sluta förminska kvinnor och sluta för guds skull hyckla!

Andra bloggar om: , , ,

2 Comments:

Blogger Johanna said...

Jag håller med dig så mycket, blev precis lika arg själv när jag läste artikeln. Tror dessutom inte att genomsnittskvinnan skulle lyckas så mycket bättre i undersökningen, om nu frågorna gick i samma stil...

8:40 em  
Blogger MiA said...

Men det var väl närmast allmänbildningsfrågor ;).

Undrar förresten om man på Aftonbladet vet vad genomsnittsjournalisten mellan 25 och 29 lägger på blyertspennor i månaden. Och var man helst köper dem (lista top 3).

9:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home