11 juli 2006

Sheri S. Tepper: Six Moon Dance

Sheri S. Tepper kvalar lätt in som min favoritförfattare. Hon har ett grundbudskap i alla sina böcker som kretsar kring att vi alltid måste ifrågasätta våra traditioner, allt vi gör för att vi "alltid gjort så". Det här illustrerar hon genom att dra konsekvenserna av de traditioner hon skapar i sina världar till sin absoluta spets. Feminism och ekologiskt tänkande är alltid viktiga beståndsdelar. Typiskt är också många överraskande vändingar, vilka brukar komma precis när du trott dig förstå världen hon skildrar. Jag rekommenderar varmt alla hennes böcker (det finns såklart svackor, men jag är redan så frälst att jag kan ha överseende med dem ;)). En bra ingång är The Gate to Women's Country eller Grass. Min personliga favorit är The Fresco. Där får man följa hur utomjordingar efter att ha iakttagit jorden bestämmer sig för att lösa alla problem vi har. Mycket roande blir det t.ex. när det kommer till abortfrågan, där kommer de med en lösning som tillgodoser både pro-life och pro-choice, dock på ett sätt som får abortmotståndarna att önska att de inte lyssnat så bokstavligt.

Six Moon Dance följer grundritningen för en Tepper. Vi får följa en av jordens kolonier, Newholme, och dess invånare (mänskliga och icke-mänskliga) samt deras inbördes relationer. På Newholme styr kvinnorna, lagar och traditioner är baserade på att motverka att ett patriarkat växer fram. En poäng är såklart att ett sådant arrangemang inte per automatik är befriat från förtryck.

Intressant i boken är Teppers hantverk när det kommer till den etik som råder i universum. Man har omdefinierat mänsklighet att inte gälla fysisk form utan istället alla livsformer som har intelligens, hövlighet och strävar till att uppnå rättvisa. Det resulterar t.ex. i att en hel del tidigare mänskliga extremistgrupper inte längre ses som just mänskliga. Utifrån det här slås det även fast hur man bör handla gentemot varandra för att inte kränka någons mänskliga rättigheter. För att övervaka att reglerna efterföljs, universellt, skapas en maskin, "the Questioner" som Tepper på ett mästerligt sätt får att framstå som en blandning av maskin och äldre bestämd dam. Så elegant gjort att det inte går att sätta fingret på hur hon lyckas, är ännu djupt imponerad. I vilket fall som helst kretsar historien kring hur the Questioner kommer till Newholme och vad hon hittar där samt hur de infödda försöker dölja allt som de redan vet inte riktigt stämmer överens med traktaten kring mänskliga rättigheter.

Tepper infogar ofta små ordlekar i sina böcker. Här kallas exempelvis den instans som sänder ut the Questioner för HoLi COW (House of Legislation and Investigation Council of the World)...

Sammanfattningsvis: Jag rekommenderar såklart boken mycket varmt, men vill även slänga in att den inte tillhör hennes bästa. Som skrivet är det hetaste tipset för en ingång Gate to Women´s Country. För att uppskatta Tepper bör du inte ha alltför mycket emot sci fi (politik/filosofi är dock viktigare än teknologi så ge dem en chans) samt läsa på engelska då hon mig veterligen inte är översatt till svenska.

Andra bloggar om: , , , ,

ISBN: 0380791986

2 Comments:

Blogger Åka said...

Intressant verkar det. Jag har funderat på att läsa något av henne, men blivit lite avskräckt av vad såna som inte gillar hennes böcker har sagt och skrivit. Jag gillar idédrivna böcker och nya vinklar. Politiska och sociala idéer är minst lika intressanta som tekniska -- mina favoriter är Kim Stanley Robinson (nu) och Ursula K. Le Guin (för tio år sedan).

10:05 fm  
Blogger MiA said...

Det skadar ju aldrig att pröva. Nu är jag ju frälst, så jag gillar det mesta av henne jag läst. Såklart är det ojämnt, vissa är bättre än andra, ibland upprepas ett tema utan att utvecklas tillräckligt. Men ytterligare några bra Tepper är i mitt tycke "Grass" och speciellt "The Fresco".

Läste en del Le Guin i tonåren, men fastnade inte, just nu ligger fem. sci fi verket över alla andra Left hand of darkness halvläst i min bokhög, fastnade inte då jag började, skall göra ett nytt försök när jag får tid och ork.

2:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home