13 juli 2006

Paulo Coelho x 2

Jag har varit på upptäcktsfärd i mammas bokhylla och fastnade för Paulo Coelho. Dels av praktiska skäl, jag behövde något tillräckligt tunnt för att hinna läsa innan jag skall resa hem, dels för att många av mina vänner tycker mycket om Coelhos böcker och det är alltid en bra indikator. I varje fall blev min första Coelho Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät och det var ett totalt fiasko, något jag egentligen förutspådde. Min magkänsla sade att det inte var en bok som passade mig, åtminstone inte i nuvarande sinnesstämning. Jag har otroligt svårt för böcker som är renodlade kärlekshistorier och att den var poetisk och andlig gjorde det inte bättre. Läsupplevelsen kan kanske sammanfattas med "som pärlor för svin". För ja, jag förstår precis vad som fängslar så många med boken och ännu bättre varför en mycket god vän verkligen älskar den. Det är en fin, vacker, välskriven bok. Men den krockar helt med min personliga smak.

Men jag ville inte ge upp och råkade hitta en Coelho till i mammas gömmor: Djävulen och fröken Prym. Mycket bättre, en bok som handlar om makt och kampen mellan gott och ont är min melodi. Nu kunde jag uppskatta Coelho enormt mycket mer. Historien utspelas i en liten by vars befolkning ställs inför ett moraliskt dilemma. Skall de döda en människa för att rädda byns framtid? Eller egentligen, när de legitimerande resonemangen skalas av: Skall de döda för guld?

Båda böckerna är för övrigt del i trilogin Och på den sjunde dagen.... De sammanlänkas genom att huvudpersonerna på olika sätt konfronteras med starka krafter som får dem att på endast en vecka fundera över sina liv och förändras. Skall lägga vantarna på den återstående Veronika och döden samt läsa Alkemisten innan jag bestämmer mig för vad jag tycker om Coelho.

Sammanfattningsvis: Läs Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät om du är en obotlig romantiker, läs Fröken Prym och djävulen om du är död inombords som jag ;). Eller föredrar analyser av makt framför kärlekens inre väsen. I vilket fall som helst: Ge Coelho en chans.

Andra bloggar om: ,

7 Comments:

Blogger Norpan said...

Våra vägar korsas. Jag har läst en hel del Coelho, men kan inte bestämma mig vad jag tycker. Började med "Vid floden..." för flera år sedan på grund av titeln, minns inte vad jag tyckte om den. Så bra var den alltså, inga bestående intryck. Har sedan dess läst Alkemisten, Elva minuter och Veronika bestämmer sig för att dö. Häromdagen hittade jag Zahiren i mammas bokhylla och har snart läst ut den.

Alkemisten passar mig ibland, ibland känns den banal. Hittills gillar jag Veronika bäst, kanske för att jag bestämmer mig ibland. Däremot kan jag inte bestämma mig vad jag tycker om Coelho. Mitt intryck är att han är mainstream och banal, men jag kan ändå inte låta bli att läsa hans böcker.

7:29 em  
Blogger Tina said...

Tyckte också att Vid floden.. var så där, men att Djävulen... var mycket bättre. Läs även Veronica bestämmer sig för att dö. Den är fantastisk. Min favorit-Coelho är annars Elva minuter.

4:33 em  
Blogger MiA said...

Jag lägger till Elva minuter på min att läsa lista. Gjorde det mentalt när jag läste på Norpans blogg, men glömde av det. Och nu får jag alltfler rekommendationer om att läsa den, så jag är nästan tvungen :).

Funderar också över hur väl översatt Coelho är till svenska. Är han kankse djupare i original? För jag håller med om att det blir banalt ibland. Samtidigt är det partier där jag inte kan annat än känna att det träffar något inuti mig. Men det är ojämnt!

9:53 em  
Anonymous Anonym said...

har du tittat på hans hemsida? (många foton) och läst något av hans blogg?

Av hans böcker har jag hittills köpt och läst Alkemisten (en favorit), The Valkyries (resten har jag på engelska då jag bor i utlandet), The Manual of the warrior of light, Eleven minutes, The Zahir, The Pilgrimage och The Devil and miss Prym.
När jag läst allihop ska jag skriva en blogg om dem. (har tre kvar + en ny som kommer i höst)

8:32 em  
Anonymous Anonym said...

Http://www.paulocoelho.com

8:32 em  
Blogger MiA said...

Josephine: Ah, coolt. Tack för länken! Små doser av tänkvärda texter, passar mig just nu när jag inte har tid att läsa böcker (eller är det snarare orken att njuta av böcker som saknas?).

11:27 em  
Anonymous Anonym said...

har skapat en blogg i syfte att diskutera och analysera Coelho och hans böcker, vad står han för? Vad vill han nå med sina böcker? Den bygger också på mkt info och nyheter om honom, en fan-site, men alla är välkommna även de som inte gillar honom såvärst!

8:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home