28 juni 2006

Vita Andersen: Håll käften och var söt

När jag läste danska kom jag i kontakt med dikter av Vita Andersen och gillade hur hon på ett avskalat sätt kunde beskriva ångest i vardagen. Då jag kikade in på ett antikvariat kom jag därför ut med novellsamlingen Håll käften och var söt som lovade vara "bland det starkaste som skrivits om kvinnor". Jag trodde jag skulle få lite jävlaranamma och kvinnokamp men det var det inte. De dikter jag läst borde väl ha gett mig en fingervisning, men jag tänkte uppenbarligen inte tillräckligt långt.

Tolv noveller senare mår jag illa och undrar varför jag inte lade bort boken. Orsaken torde vara att jag letade efter en liten ljusning, men det var förgäves. Att skriva "starkt" innebär här att skriva om våldtäkt, övergrepp mot barn samt barn som i allmänhet far illa, grova sexuella trakasserier, psykisk sjukdom, alkoholism, bristande självinsikt, destruktiv självbild samt total brist på självförtroende. Kryddat med misär, likgiltighet och självmordsförsök. Feelbad-litteratur. Med andra ord starkt som beteckning på allt det elände som drabbar kvinnor eller kvinnor låter sig drabbas av. Inte starkt som i inneboende styrka och kampvilja.

Sammanfattningsvis: Rekommenderas om du är intresserad av dansk litteratur genom tiderna. Undvik om du är ens lite deprimerad eller gillar Marian Keyes.

Andra bloggar om: , ,

ISBN: 9176420116