26 juni 2006

Johanna Sinisalo: Bara sedan solen sjunkit

Ibland hittar man böcker genom märkliga omvägar. Jag ramlade över Ennen päivänlaskua ei voi (sve. översättning: Bara sedan solen sjunkit) genom James Tiptree, Jr. Award. Den var nämligen en av vinnarna 2004. På finska kom den ut år 2000 och vann Finlandiapriset. I min svenska kokong har jag totalt missat den. I varje fall, väl medvetandegjord om verket så googlade jag fram en recension, som totalt sågade den svenska översättningen. Därför har jag nu gått och väntat med spänning på sommaruppehåll i Finland så jag kunde lägga vantarna på ett exemplar på originalspråk. Med detta i åtanke: mina kommetarer kring boken baseras på det finska originalet.

Boken är något av det mest fängslande och intressanta jag läst på riktigt länge! Sinisalo vrider verkligheten så att troll visat sig vara verkliga djur, bara ett av de stora rovdjuren i Finland. (Det är i sig inte helt otroligt, t.ex. pandan är ett djur som inte "upptäcktes" förrän under 1900-talet.) Hon berättar historien om Mikael (kallad Ängeln) som hittar en trollunge och räddar den. Samtidigt väver hon in en mängd referenser till troll i ett otal litterära former, alltfrån Kalevaladiktning till akademiska papers. Det som gör det hela så läckert är att det är svårt att skilja på vad som är verkligt och vad som är fabricerat. Sinisalo klarar inte bara av att hoppa mellan olika genrer, hon kan även på ett mycket övertygande sätt härma andra författares skrivande.

Historien om Ängeln och trollet är en av de många trådarna i historien, det finns många parallella. Är inte t.ex. historien om Palomita, den filippinska postorderhustrun även den en historia om troll? Hennes man är nämligen som det ondskefulla trollet i sagorna. Jag ser henne som bergtagen, fångad hos en mörk varelse, hon befinner sig i en hopplös situation långt från sitt eget hem.

Sinisalo ställer även frågan vem som styr vem - är det Mikael som fångat trollet eller är det trollet som fångat Mikael? Är troll som vilket rovdjur som helst eller är de mycket mycket mer?

Makt i alla dess former blir ett givande filter att fundera kring under och efter läsupplevelsen. Mikael både har makt och är maktlös i sina relationer till andra - och kasten mellan de olika rollerna är tvära. Med tanke på detta kan även den här boken läsas med tanke på relationer inom kön, den hegemoniska maskuliniteten. Men är det mänskligheten som tillslut får stå som skapelsens herre eller är det rovdjuren som kommer att gå vinnande ur maktkampen? Genom Mikaels perspektiv och den gayvärld som skildras får läsaren många reflektioner kring makt, genom Palomitas verklighet samt förhållandet mellan människan och naturen andra. Sammantaget en riktigt elegant problematisering av maktordningar.

Sammanfattningsvis: Rekommenderas varmt om du känner dig bekväm med att läsa på finska och är svag för historier med fantasydrag. Fäster även en liten glad regnbågsflagga på boken!

Andra bloggar om: , , ,

1 Comments:

Blogger Antte said...

Fick läsa boken (på svenska) när jag pluggade finsk litteraturvetenskap/litteraturhistoria. Måste säga att boken är en av mina top 10 böcker som jag läst. Helt underbar, äcklig, skrämmande, mysig, intressant, veklig men samtidigt totalt verklighetsfrånvänd.
Har inte läst den på finska. Kanske skall läsa den på finska också.

Bra skrivet och analyserat, Mia!

2:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home