21 juni 2006

Emma Hamberg: Mossvikenfruar - Chansen

Skyll dig själv! Så har jag tänkt ända sedan jag läste ut Mossvikenfruar. Jag vet att en rosa bok med guldtryck inte är min stil. En annan varningssignal är att den rekommenderas av Mama och Amelia. Och att Norrtelje Tidning tycker "Det här är en pralin!". Ja, jag borde ha vetat bättre bara genom att kolla på pärmen. Men jag gillar Emma Hamberg och tänkte att kvinnan som kickade Fröken Sverige ur Vecko-Revyn säkert skriver en rosa bok med lite jävlar anamma i.

Nu tänker jag inte såga chick-lit genren. Det räcker att konstatera att den inte passar mig. Alla de där referenserna som man skall identifiera sig med går mig förbi. Jag tänker inte förminska alla dem som älskar Mossvikenfruar och liknande verk. Den lilla science fiction nörden inom mig är dessutom för klen för att ens kunna lyfta stenar att slänga in i glashuset. Det är inte en dålig bok - men personligen gillade jag den inte.

Storyn i ett nötskal är att Anki man är otrogen och hon måste hitta ett sätt att hantera det inträffade. Det jag irriterade mig på var främst att hon var så storögd hela tiden (ja, poängen är såklart att hon skall växa tills hon ryter till, men någon hejd får det ändå vara). Jag är själv äkta småstadstjej, men så jäkla svårt är det inte att åka tunnelbana i Stockholm. En annan detalj var att Hamberg är övertydlig ibland och sådant har jag svårt med. Vidare insåg jag att språket (som hör till genren) var ännu en detalj som jag borde ha förutsett att jag inte skulle orka med i längden.

Men det fanns ljuspunkter, nämligen alla gånger Hamberg låter hjältinnan (?) bita ifrån: Men han har inte satt upp någon bård än, han vill vänta och se vad det blir för kön först, så han vet om det ska vara en rosa eller blå bård. Rosa eller blå. Herregud, jag kanske får en dotter som spyr om hon får se en rosa bård, som vill ha en blå bård med racerbilar, annars skriker hon skallen i tusen bitar.

Och porträttet av den romantiske lastbilschauffören som odlar pelargoner, syr på symaskin och älskar Lugna Favoriter är faktiskt en helt underbar lek med mansrollen.

Sammanfattningsvis: Tummen upp om du gillar genren, annars skall du tro på din inre röst som avråder från köpet.

Andra bloggar om: , , ,

ISBN: 9100110256