23 juni 2006

Alice Sebold: Flickan från ovan

Jag sträckläste Flickan från ovan, men läsupplevelsen måste vila inom mig innan den gick att blogga. För det är en bok som börjar förskräckligt. I en liten jordhåla blir 14-åriga Susie våldtagen och styckmördad. Efter att ha läst de första sidorna i boken där det här utspelas är det mycket svårt att tro på baksidetexten att Alice Sebold genomför ett häpnadsväckande förvandlingsnummer när hon av mörka beståndsdelar bygger denna hoppfulla berättelse. Hur kan det bli hoppfullt men den början?

Men det blir faktiskt en bok om att livet går vidare samt att man måste släppa taget. Det låter så fruktansvärt banalt, men Sebold lyckas undvika klicheerna som skulle sänka boken. Genom att skriva om Susie i sin himmel (olik alla andras, men ibland överlappande andras unika himlar) gör hon att läsaren kommer vidare från det hemska. En tråd som gör att du inte kan lägga ner boken är om alla karaktärerna kan gå vidare de med. Inte minst: Kan en 14-åring släppa taget om jorden och acceptera det faktum att hon aldrig fick leva fullt ut?

En annan tråd är om Susies mördare kommer att åka fast. Men det är ingen deckare, inte heller i den fällan kliver Sebold. Här påminner det lite om Den amerikanska flickan, du läser delvis för att få veta vad som hände men det är människoödena som skildras och fängslar, inte detektivarbete. Måste säga att jag ännu inte bestämt mig om jag är nöjd med hur den tråden slutade. Det hamnar i kategorin saker att släppa för att kunna växa antar jag.

Det jag älskade i boken var att karaktärerna inte alltid gör det rätta och att det är själva poängen. Du kommer aldrig att alltid göra rätt, din uppgift i livet är att leva med alla konsekvenser av ditt handlande.

Boken får mig att associera till texter av främst Douglas Coupland men även Neil Gaiman. Nej, det här är inte en humoristisk bok, utan det är de nämnda författarnas finurliga idéer och förmåga att ta ett koncept och renodla det som får mig att göra kopplingen. Här tänker jag på Sebolds tolkning av himlen och livet efter döden.

Sammanfattningsvis: Ja, läs boken! Speciellt om du tyckte om Douglas Couplands Girlfriend in a coma.

Andra bloggar om: , ,

ISBN: 9170011494