21 april 2006

Grillsäsongen

Japp, idag är inleddes uppenbarligen grillsäsongen. Först var några grannar nere i vårkylan och regnet och inspekterade grillen. Att man måste ha ett paraply i handen när man lutar sig över grillen är ett tecken på att tidpunkten inte är helt optimalt vald, kan man tycka. Men det är väl bara jag.

Lite senare när det bara duggade började grillandet. Jag vet detta för att husets gemensamma grill står precis utanför vårt fönster mot gården. Om jag var en äkta pensionär skulle jag ha mycket intressant att kolla på där jag kikar fram bakom gardinen... Tyvärr har vi inga gardiner så det är grannarna som får insyn i mitt liv istället. (Det bittra tonfallet sipprade visst igenom där ja.)

Det jag inte förstår är vad man får ut av att grilla i småregn och snålblåst. Det är ju inte ens midsommar, så man kan inte skylla på traditionen. Ah, ibland är det svårt för oss invandrare att förstå den svenska kulturen. En annan grej är det här med att varenda jäkla högtid skall firas med sill, lax, gräddfil och ägghalvor. Ja, det är väl gott, men varför skall samma mat köpas in varje gång det är en röd dag i kalendern?