11 januari 2006

Cloetta Fazer och unkna förpackningar!

Ah, vem minns inte Nogger-debatten? Men var finns Centrum mot Rasism när de behövs? När det finns en verklig sakfråga att driva. Jag tänker såklart på Cloetta Fazers lakrits:



På företagets hemsida får man bl.a. veta att till Cloetta Fazers kärnvärden hör: "Vi ska vara ett vidsynt och modernt företag som kommunicerar tydligt och öppet med anställda och andra intressenter. Vi ska vara lyhörda för förändringar i vår omvärld och ständigt utveckla och förbättra våra produkter, utifrån våra kunders och konsumenters behov och önskemål."

Gå gärna in på hemsidan och utforska flikarna "Kontakter" och "Adresser" och hitta någon lämplig person att fråga hur loggan på lakritsen stämmer överens med den image företaget vill ha. Koncernkontoret har telefon: 08 - 534 817 00. Skulle med glädje tipsa om e-postadresser, men kontakt via nätet görs med formulär på hemsidan.

Lämna gärna en kommentar på bloggen om du kontaktat Cloetta Fazer angående detta!

4 Comments:

Blogger MiA said...

Så här skrev jag till Cloetta Fazer idag lite drygt kl. 21, skall bli intressant om jag får svar och isf hur snabbt:

Hej!
Jag läste på hemsidan om företagets kärnvärden, bl.a.: "Vi ska vara ett vidsynt och modernt företag som kommunicerar tydligt och öppet med anställda och andra intressenter. Vi ska vara lyhörda för förändringar i vår omvärld och ständigt utveckla och förbättra våra produkter, utifrån våra kunders och konsumenters behov och önskemål."

Min fråga är hur dessa och andra värderingar företaget har stämmer överens med bilderna på Cloetta Fazer lakrits-förpackningar? Jag hör inte till dem som ansåg att kritiken mot Nogger-glassen ett annat företag utsattes för var befogad. Däremot anser jag att bilderna på Cloetta Fazers lakrits är rasistiska och inte alls i överensstämmelse med företagets kärnvärden. Jag vet att de funnits under en lång tid, men vore det inte ett exempel på hur ni är "lyhörda för förändringar i omvärlden" om ni lät de föråldrade förpackningarna gå i graven?

Tacksam för svar eller kontaktuppgifter till någon som kan svara!

Mvh,
...

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Hej hej.

Googlade fram det här gamla inlägget... Jag har skickat 3 vänligt arga mail till Fazer-Cloetta och fått svar två gånger. Om du vill kan jag maila dig vår korrespondens. Den är ganska underhållande :)

Personer att maila:

Monica.Karlsson@cloettafazer.se
claes.ekstrom@cloettafazer.se (marknadschef)

Mvh,

Angelica Ape

suitling (snabel-a) gmail.com

8:00 em  
Blogger MiA said...

Åh, har de faktiskt fysiska personer man kan ta kontakt med? :)

Ja, mailkorrespondensen skulle vara kul att se. Slänger över en rad med min e-post.

11:10 em  
Anonymous Anonym said...

Äntligen. Cloetta Fazer backar, från sin unkna rasism!
Detta har tagit mig hårt.

Detta var NÄSTAN i paritet med GB:s vedervärdiga övertramp "Nogger Black" och "88:an".
(vi vet tyvärr alla vad "88" står för). Jag var hos min farmor härromdagen och hittade någar gamla barnböcker från 1969 (!), med en saga om en afrikansk poje och en krokodil, så vidrigt illustrerad att jag skyndsamt slängde boken utan att vidtala farmor. (som är en ärlig kvinna ur arbetarklassen)

Vi måste alla bidraga till att städa upp och rensa rent kring de vidriga vita imperialstiska schabloner som ännu lever kvar och tillåts frodas år 2007!

6:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home