06 november 2005

Veckans roligaste

Jag är smått fascinerad av Top Model. Kollar överlag inte på skandinaviska varianten, originalet är så mycket bättre (Janice, varför lämnade du oss??). Men hey, om ens bästa vän är TV:n undgår man inte mycket. Därför fick jag även med mig veckans pärla; fotografen uppmanar tjejerna att tänka punk, renässans och Versailles. Då en av deltagarna senare skall kommentera säger hon fritt återgivet: "Det var verkligen jättesvårt, jag har ingen aning om hur människor levde på 1800-talet".

Men å andra sidan, jag är väl bara bitter när jag skrattar. Fascinationen vid wannabemodellerna är ju mycket att de är pinnsmala men ändå drivs till tårar för att de får uppmaningar att banta. Själv sitter man i soffan och är småfet men tröstar sig med att ingen mäter ens höfter, himlar med ögonen och bryter ner ens självförtroende. Eller så finner man ro i tanken att man är lite smartare, hur snygga Top Model-tjejerna än är så spöar man dem på den fronten. Ingen kommer klippa programmet så att motsatsen bevisas, det är ett som är säkert.

Bitter, gammal bilringshäxa som tar ut allt på viktmobbade småtjejer på TV. Höjer inte oddsen att komma till himlen. Men på något sätt måste man få ut all den ångest utseendehetsen i samhället skapar. Och som vanligt är det mycket lättare att sparka neråt...