31 augusti 2007

Mer än affischer i finländsk kampanj

Idag rapporterar DN om den finländska kampanjen som skall illustrera hur pinsam man blir på fyllan. Kampanjen är dock mer än affischer - den har en webbplats också som bygger på filmsnuttar. Prydligt könsuppdelad - som kvinna är du pinsam för du blir ful och kissar på gatan, som man blir du våldsam och leker med brandsläckare.

Kampanjen har också fått debattvågorna att gå höga. Kolla själv vad som orsakat kontroversen på hemsidan Kännissä olet ääliö (ungefär "På fyllan är du en idiot"). (Guidning för dig som inte pratar finska: Först behöver du svara ja (Kyllä) på frågan om du är över 18, sedan väljer du kvinna och kommer till ditt fylleuppvaknande. Klicka på de neddragna strumpbyxorna och kolla filmsekvensen. Snart skall du svara på frågan "Är en halvbekansts halvbekant en vän?". Därefter om det hela är "Siistiä" (coolt) eller "Noloa" (pinsamt).) Nu till knäckfrågan: Är det här att "hamna i fel säng" och pinsamt, eller är det våldtäkt? Och nej, det handlar inte om att det är två killar, det handlar om vem som är aktiv och vem passiv.

Det är även ganska talande att siten gör kvinnor till fylleidioter när de blir utsatta (t.ex. det jag inte kan se som ngt annat än en våldtäkt, men även när tjejen blir filmad när hon kissar) medan män ses som fylleidioter när de slåss och vandaliserar.

Om du kan finska kan du följa debatten via det här blogginlägget.

Andra bloggar om: , , , , ,